نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف ویتامین E و مکمل بتاکاروتن نه تنها هیچ تاثیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان ندارد بلکه حتی می تواند زیانبار باشد.

 

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران این مطالعه که به سفارش کارگروه ویژه خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا برای به روزرسانی توصیه ها انجام شده، حاصل بررسی ۸۴ مطالعه منتشره بین ژانویه ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۲۲ در مورد تاثیر مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها بر سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان ، بر روی 700 هزار فرد بالغ مشارکت کننده بوده و نتایج آن در مجله معتبر JAMA منتشر شده است.

نتایج مطالعه نشان داد هیچ شواهد کافی مبنی بر طولانی‌تر شدن عمر طبیعی با مصرف ویتامین‌های E، ویتامین D، کلسیم، ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین B3  یا  B6 و نیز ویتامین  در افراد بالغ سالم وجود ندارد.

این مطالعه در مورد سودمند نبودن دست کم دو فراورده ویتامینی (ویتامین E و مکمل بتاکاروتن) در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان و حتی مضرات آنها از این نظر، شواهد محکم ارائه کرده است

بیماری های قلبی عروقی و سرطان دو علت اصلی مرگ‌ و میر در بسیاری از جوامع هستند. التهاب و آنچه اصطلاحا استرس اکسیداتیو نامیده می‌شود، ممکن است نقشی در هر دوی این بیماری‌ها داشته باشند. بنابراین مصرف مکمل‌های ویتامینی به عنوانی شیوه‌ای برای کمک به پیشگیری از این دو بیماری مطرح بوده‌اند. اما نتایج تحقیقات جدید، هیچ شواهد محکمی برای این اثرگذاری نیافته است.

به گفته دکتر لیندر و همکارانش در مطالعه حاضر، با وجود پیام‌های مداوم جامعه علمی، بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی مکمل‌های غذایی مصرف می‌کنند. هزینه این مکمل ها در سال ۲۰۲۱ معادل حدود 30 میلیارد دلار بوده است. متداول ترین دلیل برای استفاده از مکمل ها، حفظ سلامت  کلی و پر کردن شکاف های مواد مغذی در رژیم غذایی عنوان شده است.

بررسی های دیگری نشان می دهد مردم انگلیس سالانه ۴۳۰ میلیون پوند برای خرید داروهای ویتامین یا مواد معدنی هزینه می کنند و تخمین زده می شود که هر روز ۲۰ میلیون نفر، نوعی مکمل مصرف می کنند.  

کارگروه خدمات پیشگیری در ایالات متحده با انتشار دستورالعمل‌های به‌روز‌شده‌ای بر اساس نتایج این مطالعه تاکید کرد: مردم بالغ سالم، نباید خودسرانه ویتامین مصرف کنند. نکته مهم این است که توصیه‌های جدید برای زنان باردار که به اسید فولیک نیاز دارند، افرادی که کمبودهای تغذیه‌ای دارند، مبتلایان بیماری های زمینه ای ، افراد بستری در بیمارستان اعمال نمی‌شود.  همچنین افرادی که کمبود ویتامین دارند می توانند از مصرف مکمل های غذایی مانند کلسیم و ویتامین D که از شکستگی استخوان و افتادن افراد مسن جلوگیری می کند، بهره‌مند شوند.

محققان توصیه می‌کنند به جای مصرف ویتامین‌ها، بر پیروی از یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه‌ها و سبزیجات است، ورزش منظم و انجام تست‌های غربالگری توصیه شده برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی و سرطان تمرکز کنید.

پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سبک زندگی و رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر استفاده از سبزیجات، فعالیت بدنی، و مشارکت اجتماعی متمرکز است، می‌تواند خطر ابتلا به کلسترول بالا، زوال عقل، از دست دادن حافظه، افسردگی، و سرطان پستان را کاهش دهد؛ ضمن اینکه این رژیم غذایی با کاهش وزن، داشتن استخوان‌های قوی، قلب سالم، و عمر طولانی‌تر مرتبط است.

این نتایج در مورد مصرف کلسیم ها،  ویتامین  D ،  ویتامین C ،  اسید فولیک ، ویتامین B   نوروبیون،  B12  و منیزیم هم صادق است و شواهد نشان داده است مصرف هیچ یک از این ترکیبات تاثیری در کاهش خطر ابتلا مرگ و میر ناشی از بیماری هی قلبی عروقی و سرطان در افراد سالم نداشته است.

دکتر مایکل بری، نایب رییس کارگروه خدمات پیشگیری در ایالات متحده آمریکا با وجود اعلام این شواهد در عین حال تاکید کرد که تحقیقات گسترده تر در این زمینه ضروری است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی