• زمان : ۱۳۹۸/۲/۲۸،‏ ۱۳:۴۱
  • موضوع : اخبار
بر اساس تازه ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری ها، رژیم غذایی بد، با 11 میلیون مرگ و 255 میلیون سال از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی، مهمترین عامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۷ بوده است.

 

 
به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، نتایج این مطالعه که توسط  موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) به سرپرستی دکتر اشکان افشین و با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران ، بر روی افراد بالای 25 سال ۱۹۵ کشور طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷  انجام و  در مجله معتبر بین المللی لنست منتشر شده است نشان می دهد: یک پنجم مرگها در سال 2017 مربوط به عامل خطر رژیم غذایی نامناسب بوده است.

پیش از این، ارزیابی جمعیت از اثرات بهداشتی  رژیم غذایی نامناسب، به دلیل پیچیدگیهای توصیف رژیم غذایی در کشورهای مختلف امکان پذیر نبوده است اما مطالعه جدید، داده های مطالعات اپیدمیولوژیک را در صورت عدم آزمایشات تصادفی درازمدت که همیشه در تغذیه امکان پذیر است ترکیب و تجزیه و تحلیل می کند تا ارتباط عوامل رژیم غذایی و بیماری های غیرواگیر را شناسایی کند.

یافته های مطالعه جهانی حاضرکه دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران و همکارانش از جمله نویسندگان آن بوده اند، نشان می دهد پیشروی تاثیر عامل خطر «رژیم غذایی نامناسب» تا صدر عوامل خطر مرگ و میر و سالهای از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی، به حدی است که طی 27 سال گذشته، شمار مرگهای منتسب به آن، بیش از ۸ میلیون فقره افزایش یافته است.

نکته بسیار قابل اهمیت این مطالعه  وسیع که روند تاثیر رژیم غذایی نامناسب را بویژه بر سرطان، بیماری های قلبی عروقی و دیابت اندازه گیری کرده،  آن است که سهم این عامل خطر مرگ و ناتوانی، حتی از «مصرف سیگار» و «فشار خون بالا» نیز بیشتر بوده است.

این مطالعه پیش از اعلام نتیجه اندازه گیری هر یک از 15 عنصر رژیم غذایی، تاکید می کند که مصرف تمام این عناصر، در هر منطقه از جهان تقریبا غیرممکن است و هیچ یک از 21 منطقه جهان، به اندازه مطلوب در مصرف تمام  عناصر رژیم غذایی نرسیده است.

رژیم غذایی نامناسب چیست؟

مصرف کم میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل (دانه‌هایی که سبوس و جوانه آنها جدا نشده است)  ، آجیل و دانه ها، شیر، فیبر، کلسیم، اسید چرب امگا ۳ غذاهای دریایی، چربی های اشباع نشده و رژیم غذایی با گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شکر، اسیدهای چرب ترانس و سدیم، از جمله اشکال مهم رژیم غذایی نامناسب هستند که به گفته محققان، عمر افراد را کوتاه می کنند.

آمار قابل توجه از سهم سه عامل خطر رژیم غذایی در مرگ و میر و سالهای از دست رفته عمر

یک آمار جالب از این تحقیق وسیع جهانی نشان می دهد که سهم عامل خطر «مصرف بالای سدیم» درمرگ و میرهای سال 2017، شامل 3 میلیون مرگ و 70 میلیون سال از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی بوده است. همچنین مصرف کم غلات کامل در 3 میلیون مرگ و 82 میلیون سال از دست رفته عمر جهان، سهم داشته اند. این درحالیست که مصرف کم میوه ها  نیز با 2 میلیون  مرگ و 65 میلیون سال از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی ها مرتبط بوده اند.

نکته مهم دیگر آن که در سال ۲۰۱۷، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی با مقادیر بسیار کم مواد غذایی مانند غلات کامل  سبوس دار، میوه، آجیل و دانه ها، بیشتر از رژیم غذایی با سطوح بالای مواد غذایی مانند چربی های ترانس، نوشیدنی های شیرین و سطوح بالای گوشت قرمز و فرآوری شده، بوده است.

به گفته دکتر کریستوفر موری رییس موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا، نتایج این تحقیق موید تفکر چندین ساله ای است که عامل خطر رژیم غذایی بد را مسؤول مرگ و میر بیشتر از هر عامل خطر دیگر در جهان می دانست در حالیکه سدیم، قند خون و چربی خون در طول دو دهه گذشته در محور اصلی بحثها بوده است.

کمترین مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی ناسالم در کدام مناطق جهان است؟

مقایسه کشورها در تاثیر رژیم غذایی نامناسب بر بروز مرگ و میر حاکیست بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به عامل خطر رژیم غذایی در ازبکستان  و کمترین در اسرائیل بوده است.
پس از اسراییل، فرانسه، اسپانیا، و ژاپن کشورهایی بودند که پائین ترین درصد مرگ و میر ناشی از رژیم های غذایی نامناسب را داشتند.

انحراف جهان از مصرف بهینه عناصر رژیم غذایی چه میزان بوده است؟

بیشترین کمبودها در رژیم غذایی نامناسب جهان بر اساس این مطالعه، مربوط به مصرف بهینه آجیل و دانه، شیر، دانه های غلات کامل و بیشترین افزایش برای نوشیدنی های شیرین شده، گوشت فرآوری شده و سدیم دیده می شود.

به عنوان مثال، در حالی که به طور متوسط، جهان تنها 12 درصد از مقدار توصیه شده از آجیل و دانه (حدود 3 گرم مصرف متوسط  در روز، در مقایسه با 21 گرم توصیه شده) را رعایت کرده ، در مقابل، حدود 10 برابر مقدار توصیه شده از نوشیدنی های شیرین قند (49 گرم مصرف متوسط، در مقایسه با 3 گرم توصیه شده) را مصرف کرده است.
علاوه بر این، رژیم غذایی جهانی شامل 16 درصد از مقدار توصیه شده شیر (میانگین مصرف 71 گرم در روز در مقایسه با 435 گرم توصیه شده ) ، حدود یک چهارم مقدار توصیه شده دانه های غلات کامل (29 گرم مصرف روزانه در مقایسه با 125 گرم توصیه شده)، تقریبا دو برابر مصرف گوشت فرآوری شده (حدود 4 گرم مصرف متوسط در روز، در مقایسه با 2 گرم توصیه شده) و 86 درصد بیشتر از حد مجاز سدیم (حدود 6 گرم مصرف متوسط در روز ، در مقایسه با 24 ساعت سدیم ادراری 3 گرم در روز) بوده است.

تحقیق حاضر هشدار می دهد که مصرف روزانه تمام غذاهای ناسالم بیش از سطح تعیین شده است و جمعیت جهان باید مصرف گوشت قرمز و شکر را به حدود نصف مصرف کنونی و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها را به منظور  جلوگیری از همه‌گیر شدن چاقی در سراسر جهان و جلوگیری از تغییرات اقلیمی «فاجعه بار» به دو برابر مصرف کنونی برساند.

نویسندگان مطالعه معتقدند نابرابری اقتصادی عامل  انتخاب رژیم غذایی ضعیف در بسیاری از کشورها است؛ به طور میانگین دستیابی به مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز که پزشکان توصیه می‌کنند، معادل دو درصد از درآمد یک خانوار در یک کشور ثروتمند محسوب می‌شود، اما این میزان در کشورهای فقیرتر به بیش از نیمی از درآمد یک خانوار می‌رسد.

انتهای پیام

 

مطالب مشابه